سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی | 1 تیر 1360
امام خمینی (ره): «مسأله تبلیغات یک امر مهمی است که می شود گفت که در دنیا در رأس همه امور قرار گرفته است، و می توان گفت که دنیا بر دوش تبلیغات است… باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن گونه که هست به دنیا معرفی نمایید … توجه داشته باشید که بالاترین چیزى که مىتواند این انقلاب را در این جا به ثمر برساند و در خارج صادر کند، تبلیغات است، تبلیغات صحیح.»
اول تیر ماه روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی(سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) بر تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی-1360 ه.ش)
امام خمینی (ره): «مسأله تبلیغات یک امر مهمی است که می شود گفت که در دنیا در رأس همه امور قرار گرفته است، و می توان گفت که دنیا بر دوش تبلیغات است… باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن گونه که هست به دنیا معرفی نمایید … توجه داشته باشید که بالاترین چیزى که مىتواند این انقلاب را در این جا به ثمر برساند و در خارج صادر کند، تبلیغات است، تبلیغات صحیح.»
سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد
در چنین روزی در سال 1360 ه.ش سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد. این نهاد با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پر بار اسلامی و تبلور حیات معنوی و تبیین و ترویج شاخص های اعتقادی فعال گردید. سیاستگذاری، برنامه ریزی، هدایت، ساماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی – مردمی، زمینه سازی برای یافتن نیروهای مؤمن و تأسیس تشکل های لازم و برنامه ریزی و هماهنگی به منظور تقویت و هدایت مداوم انجمن های اسلامی، تلاش در جهت احیاء و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راههای ممکن، با تأکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط، تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه اسلام و انقلاب اسلامی، انجام مطالعات راهبردی و بررسی های کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه، بویژه جوانان و طراحی برنامه ها و شیوه های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روش های سنتی در تبلیغات اسلامی، تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری، به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهش های لازم، به ویژه در زمینه نظام تربیتی و مبانی سیاسی – اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد و… از جمله فعالیت های این سازمان است. این روز به عنوان روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نامگذاری شده است.
تبلیغات، به معنای مجموعه اعمال گفتاری، نوشتاری، رفتاری و تصویری است که به منظور نفوذ و تاثیر گذاری در شخصیت، افکار، عقاید و احساسات مخاطبان سازماندهی می شود و برای جهت بخشیدن به آنان در راستای هدف و مقصدی مشخص، هویت پیدا می کند. تبلیغات در بینش و فرهنگ اسلامی از جایگاه رفیع و ویژه ای برخوردار است.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی در اول تیرماه 1360 به صورت نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت فقیه با اراده امام (ره) و به منظور پرداختن به امر تبلیغات به وجود آمد. این نهاد انقلابی در سیر تکاملی خود، در 14/1/1368 با دست خط مبارک امام خمینی (ره) به سازمان تبلیغات اسلامی تغییر نام یافت.
تصویب وظایف اساسی سازمان تبلیغات اسلامی
پس از ارتحال امام (ره) و پایان هشت سال دفاع مقدس، ضرورت گسترش فعالیت های فرهنگی و تبلیغی دو چندان شد و رهبر آگاه و دلسوز انقلاب اسلامی در دیدار با مبلغان، مسئولان و کارگزاران فرهنگی کشور برای تبلیغ و استفاده از راه های نوین تبلیغ تأکید ورزیدند تا آن که در تاریخ 11/4/71 مقام معظم رهبری هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی را تعیین فرمودند.
وظایف سازمان در 21 مورد به شرح زیر تدوین شده است:
١- سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی مردمی.
٢- زمینه سازی برای سازمان یافتن نیروهای مؤمن و پیدایش تشکل های لازم و برنامه ریزی و هماهنگی به منظور تقویت و هدایت مداوم انجمن های اسلامی و جمعیت های مشابه و نظارت بر فعالیت آنها در جهت ارتقاء کیفیت حضور نیروهای حزب الله در صحنه های فرهنگی و اجتماعی.
۳- تلاش در جهت احیا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راه های ممکن با تاکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط.
۴- تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه اسلام و انقلاب اسلامی، با هماهنگی سایر دستگاه های ذیربط و ارائه سیاست های لازم در جهت خنثی سازی آنها و تنویر افکار عمومی.
۵- انجام مطالعات راهبردی و بررسی های کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و طراحی برنامه ها و شیوه های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روشهای سنتی در تبلیغات اسلامی.
۶- تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهشهای لازم به ویژه در زمینه نظام تربیتی، مبانی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی حکومت اسلامی وحمایت از پژوهشگران متعهد.
٧- تلاش در جهت هدایت افکار عمومی با استفاده از رسانه های همگانی و فعالیت مستقیم رسانه ای در صورت لزوم.
٨- شناسایی، معرفی آثار نمونه فرهنگی، هنری افراد و شبکه های تبلیغی _ مردمی _ جامعه اسلامی، تهیه، عرضه فراورده ها و آثار نمونه ی فرهنگی – هنری در جهت ارائه الگوهای مناسب هنرمندان متعهد، انقلابی و حمایت از آنان.
۹- برنامه ریزی، زمینه سازی و انجام اقدامات لازم برای هر چه فعال تر شدن افراد تأثیر گذار، مانند: روحانیون، دانشگاهیان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامی و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگهای بیگانه.
١٠- برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی در برگزاری هر چه بهتر مراسم و شعائرانقلابی و دینی در داخل و خارج از کشور با مشارکت کلیه نهادهای مردمی و دولتی.
١١- همکاری با وزارتخانه ها، دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادهای انقلابی، به منظور تعمیق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در محیط سازمانهای دولتی و نهادهای انقلابی.
١٢- تاسیس و اداره مؤسسات آموزشی و مراکز دانشگاهی در جهت تربیت مبلغان کارامد، هنرمندان متعهد و مربیان دینی.
١۳- تأسیس مراکز اطلاع رسانی تخصصی، تبلیغی و دینی .
١۴- سازماندهی و اعزام مبلغ در سراسر کشور به ویژه مناطق محروم با همکاری روحانیت و مردم.
١۵- سازماندهی و اعزام مبلغ و مربی به خارج از کشور با همکاری مراجع ذیربط.
١۶- هدایت و حمایت انجمنهای اسلامی و تشکلهای اسلامی- مردمی خارج از کشور و نظارت بر آنها.
١٧- برنامه ریزی فرهنگی و تبلیغی جهت ایرانیان و علاقمندان فرهنگ فارسی در خارج از کشور ضمن تأکید بر خدمات متقابل اسلام و ایران، با همکاری و هماهنگی مراجع ذیربط.
١٨- برگزاری کنفرانس ها، جشنواره ها و نمایشگاه های بین المللی مردمی در داخل و خارج از کشور به منظور تعمیق و گسترش معارف اسلامی و فراهم کردن زمینه شرکت هنرمندان و شبکه های تبلیغی- مردمی در کنفرانس ها، نمایشگاه ها و جشنواره های فرهنگی.
١۹- انجام همکاری های فرهنگی – تبلیغی با مراکز اسلامی و فرهنگی داخل کشور و مراکز اسلامی و فرهنگی خارج از کشور در راستای اهداف سازمان و به منظور تامین ارتباط افراد و مراکز اسلامی و فرهنگی- مردمی داخل کشور با سایر ملل و ایجاد زمینه های فرهنگی برای تألیف قلوب آنان با هماهنگی سایر مراجع ذیربط.
٢٠- نظارت بر ترجمه متون دینی و تعیین ضوابط و مقررات مربوطه به تهیه، ترجمه و انتشار این متون جهت استفاده درخارج از کشور.
٢١- نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و انجام فعالیت های قرآنی از طریق تربیت مربی، تدوین جزوات آموزشی و همکاری با وزارتخانه های زیربط جهت گسترش آموزش و معارف قرآن کریم.
منبع +
تست تست تست تست
تست پاسخ