هزار کیلومتر بزرگراه تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در راستای توجه دولت سیزدهم به توسعه زیرساختهای حوزه راه، تلاش میشود تا پایان امسال ۸۰۰ تا یک هزار کیلومتر بزرگراه در سطح کشور به بهره برداری برسد.
خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از قطعه ۶ آزادراه ارومیه – تبریز و پروژههای زیرساختی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران گفت : در بخش ریلی نیز افتتاح چهار پروژه در برنامه این شرکت قرار دارد که اولین پروژه در این حوزه شامل خط آهن بستان آباد – خاوران خرداد ماه امسال با حضور رییس جمهور در آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید و سه پروژه مسیر ریلی نیز در حال اجرا است.
وی اظهار کرد: هم اکنون پروژههای مسیر ریلی به طول ۴۰۷ کیلومتر در کشور در حال اجرا بوده که با بهره برداری از آن ها، استانهای اردبیل، کردستان و رشت به شبکه ریلی کشور اضافه میشوند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: بهره برداری از ۲۹۳ کیلومتر پروژه آزادراهی در کشور نیز جزو برنامههای امسال این شرکت است که بزرگترین مسیر آزادراهی کشور به طول ۲۲۵ کیلومتر در مسیر شیراز – اصفهان به بهره برداری میرسد.
خادمی، ادامه داد: علاوه بر این آزادراه، پنج آزادراه دیگر نیز در سطح کشور به بهره برداری میرسد که از این تعداد ۲ آزادراه شامل مراغه – هشترود به طول ۳۰ کیلومتر در چهار خط و قطعه اول تبریز – مرند به طول ۲۴ کیلومتر در آذربایجان شرقی قرار دارد.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۶ هزار و ۳۰۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی، یک هزار و ۵۰ کیلومتر پروژه آزادراهی و سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر پروژه مسیر ریلی در کشور در دست اجراست، یادآور شد: این شرکت به طور متوسط سالانه ۸۰۰ تا یک هزار کیلومتر پروژه بزرگراهی، ۸۳ کیلومتر پروژه آزادراهی و ۱۷۰ کیلومتر پروژه مسیر ریلی در کشور احداث کرده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: امسال میزان اجرا و بهره برداری از پروژههای مسیر ریلی نزدیک ۲.۵ برابر متوسط سالانه و پروژههای آزادراهی حدود سه برابر متوسط سالانه است.
خادمی با بیان اینکه آذربایجان شرقی با توجه به برخورداری از ظرفیتهای خاص خود، دارای بیشترین پروژه آزادراهی در کشور است، افزود: آزادراه تبریز – ارومیه در ۶ قطعه به طول ۱۶۰ کیلومتر در دست اجرا بوده که سه قطعه از آن به طول ۷۰ کیلومتر بهره برداری شده و زیربار ترافیک رفته است.
وی اظهار کرد: عملیات اجرایی قطعه ۶ این آزادراه نیز با مشارکت سرمایه گذار داخلی به طول حدود ۳۲ کیلومتر از ۲ سال گذشته آغاز شده و قطعات سه و پنج آزادراه تبریز – ارومیه نیز با الحاق به قطعه ۶ از سوی این سرمایه گذار اجرا میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه اعتبار سالانه پروژههای ریلی در کشور حدود چهار هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و امسال اعتبار لازم برای اتمام ۴۰۰ کیلومتر پروژههای این حوزه اختصاص یافته است، گفت: در بخش آزادراهی برای اتمام ۲۹۳ کیلومتر پروژه در این حوزه نیاز به سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار با مشارکت دولت و بخش خصوصی است.
خادمی، با اشاره به اینکه برای بهره برداری از حدود ۸۰۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی کشور نیز نیاز به حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: هم اکنون پیشرفت پروژههایی که امسال قرار است به بهره برداری برسد بیش از ۷۵ درصد است.
وی یادآور شد: متوسط پیشرفت فیزیکی کل پروژههای زیرساختی در دست اجرای این شرکت در کشور حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد بوده و سالانه برای توسعه زیرساختهای ریلی، آزادراهی و بزرگراهی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تخصیص مییابد در حالی که برای اجرا و بهره برداری از پروژههای نیمه تمام در این حوزهها حداقل به ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه متوسط اجرا و ساخت پروژههای زیرساختی در کشور ۱۰ ساله استمتوسط اجرا و ساخت پروژههای زیرساختی در کشور ۱۰ ساله است، گفت: به طور متوسط برای اجرا هر کیلومتر پروژه آزادراهی در کشور حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه میشود.
خادمی، افزود: ظرفیت پیمانکاری ما در کشور سالی حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اجرای پروژه است در حالی که به علت محدودیت منابع و حجم بالای پروژهها در این بخش، سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان برای این حوزه اختصاص مییابد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه دولت با اجرای برنامههای مختلف تشویقی از سرمایه گذاران حوزه توسعه زیرساختهای حمل و نقل حمایت میکند، گفت: از جمله این برنامهها افزایش پرداخت سود سپرده از سه درصد به ۱۰ درصد به سرمایه گذاران این حوزه است.
خادمی ادامه داد: دولت تلاش میکنند با برنامه ریزی لازم زمینه را برای احداث شهرکهای مسکونی در حاشیه آزادراهها توسط سرمایه گذاران پروژههای آزادراهی فراهم کند تا آنان بتوانند از سود شهرک سازی در حاشیه آزادراهها بهرهمند شوند.
منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید