صفحه اصلی / سلامت / ۱۰ توصیه تغذیه‌ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

۱۰ توصیه تغذیه‌ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

  • منتشر شده در ۲۴-۱۲-۹۸

  • ۷ بازدید
  • بدون دیدگاه
  • مدت زمان تقریبی مطالعه : ۷ دقیقه

    ویروس کرونا کووید ۱۹ تا این لحظه در ۱۴۹ کشور دنیا فراگیر شده و مهم‌ترین کاری که در حال حاضر از دست ما برمی‌آید پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است. پرهیز از حضور در اماکن عمومی و اجتماعات، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و البته تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ابتلا و درگیر شدن با ویروس کرونا است. در همین راستا مدیریت تغذیه دفتر بهبود تغذیه جامعه ۱۰ توصیه تغذیه‌ای براساس دستورالعمل پزشکان برای پیشگیری و تقویت سیستم ایمنی بدن ارائه کرده است. ۱۰ توصیه تغذیه‌ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا را در مجله کوروش بخوانید.

     

    ۱۰ توصیه تغذیه‌ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

    ۱۰ توصیه تغذیه‌ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

     

    ۱۰ توصیه تغذیه‌ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

     

    در ابتدا ذکر این نکته بسیار ضروری است که هیچ ماده غذایی تاثیر مثبت و اثبات شده‌ای در پیشگیری از ابتلا به علائم و نشانه‌های بیماری کرونا ندارد اما مسئله اینجاست که برای گذراندن این دوره نیاز به یک سیستم ایمنی بدنی قوی دارید تا حتی در صورت مبتلا شدن آن را به سلامت بگذرانید.

     

    ۱- آجیل را چطور استفاده کنیم؟

     

    یک توصیه مهم پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا استفاده از مواد غذایی مطمئن و بهداشتی است. یادتان باشد از مواد غذایی فله‌ای به خصوص آجیل و خشکبار فله‌ای استفاده نکنید. در حال حاضر بهترین کار استفاده از آجیل بسته‌بندی و بدون نمک است. آجیل و مغزها سیستم ایمنی بدن را حسابی تقویت می‌کنند. افزایش مصرف انواع آجیل و توجه به خواص آجیل و خشکبار، به عنوان بخشی از الگوهای غذایی سالم، برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن بسیار توصیه می‌شود.

     

    ۲- سیر و زنجبیل برای پیشگیری از کرونا واقعا مفید هستند؟

     

    سیر، زنجبیل و سایر مواد غذایی توصیه شده اگر چه به دلیل ترکیبات خاصی که دارند می‌توانند در مقابله با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مفید باشند اما شواهدی مبنا برای مصرف آن در درمان بیماری کرونا وجود ندارد. بهتر است صرفا برای تقویت سیستم ایمنی بدن به صورت متعادل مصرف شوند و در مصرف آن‌ها هم زیاده‌روی نشود.

     

    ۳- چند لیوان آب بنوشیم؟

     

    نوشیدن روزانه ۶ الی ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود. این یک توصیه همیشگی حتی در زمان‌های عادی است. نوشیدن مایعات به اندازه کافی در طول شبانه‌روی به تقویت و حفظ سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

     

    ۴- سوپ و غذاهای مایع در پیشگیری از کرونا موثرند؟

     

    ۱۰ توصیه تغذیه‌ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

     

    در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید از غذاهایی مثل سوپ و آش به همراه آب لیموترش تازه استفاده کنید. مصرف مایعات گرم مثل شیر، شربت عسل و آبلیمو و زنجبیل و … را فراموش نکنید. این مواد غذایی سالم سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کنند.

     

    ۵- کدام سبزیجات برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند؟

     

    برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی از انواع جوانه گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید (بهتر است در منزل آن‌ها را تهیه کنید). استفاده از هویج، کدو حلوایی، لبو و شلغم در رژیم غذایی روزانه بسیار توصیه می‌شود.

     

    ۶-کدام میوه‌ها و جوشانده‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند؟

     

    انواع میوه‌های فصل مثل انار، پرتقال، گریپ‌فروت، لیموشیرین، لیموترش، نارنگی، نارنج، سیب و … سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. برای استفاده از این میوه‌ها پروتکل ضدعفونی کردن آن‌ها را رعایت کنید: یک ظرف بزرگ و تمیز را از آب پر کنید و چند قطره مایع ظرفشویی در آن بریزید، میوه‌ها را در آن بریزید و ۲ الی سه دقیقه صبر کنید و بعد با یک اسکاچ تمیز میوه‌ها را کف‌مالی کنید و بشورید. سپس آب بکشید و اجازه دهید خشک شوند. می‌توانید سینک ظرفشویی را هم تمیز بشورید و ضدعفونی کنید و میوه و سبزیجات را در سینک ظرفشویی را به همین ترتیب بشورید. مصرف جوشانده آویشن و پونه کوهی هم برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت توصیه می‌شود.

     

    ۷- فست فود چه کاری با بدن ما می‌کند؟

     

    استفاده از مواد غذایی چرب و پرنمک می‌تواند منجر به ایجاد التهاب در مجاری تنفسی و مسیرهای هوایی شود. بهتر است در این روزها از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست‌فودها و غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید.

     

    ۸- بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن کدامند؟

     

    ۱۰ توصیه تغذیه‌ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

     

    بهتر است برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت پیشگیری از کرونا از منابع پروتئینی مثل انواع گوشت مرغ و ماهی، حبوبات و تخم مرغ به صورت کاملا پخته شده استفاده کنید. کرونا ویروس در دمای معمولی پخت (۷۰ درجه سانتی‌گراد) کشته می‌شود. پس به عنوان یک اصل کلی از مصرف محصولات حیوانی ( شیر، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و ماهی) خام و کامل پخته نشده اجتناب کنید. در صورتی که محصولات گوشتی کاملا پخته باشد و با دست‌های تمیز و شسته شده آماده شود برای خوردن ایمن و سالم است.

     

    ۹- بسته‌های مواد غذایی را هم ضدعفونی کنیم؟

     

    اگر فرد بیماری در خانه هست که سیستم ایمنی ضعیفی دارد یا  اگر در خانه کودک خردسال دارید حتما قبل و بعد از غذا دادن به آن‌ها دست‌ها را تمیز و اصولی با آب و صابون بشورید. دست فرد بیمار و کودک را هم قبل و بعد از غذا دادن بشورید و ضدعفونی کنید. یادتان باشد امکان انتقال ویروس از طریق بسته‌های مواد غذایی هم وجود دارد پس حتما قبل از مصرف بسته‌های مواد غذایی را با آب گرم و مایع ظرفشویی خوب بشورید و خشک کنید.

     

    ۱۰-از مکمل‌های دارویی استفاده کنیم؟

     

    چه در زمان اضطرار و شیوع بیماری و چه در شرایط عادی حتما باید در مصرف مواد غذایی تعادل را رعایت کنید. دریافت تمام ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای افزایش و بالا بردن سطح ایمنی و مقابله با بیماری‌ها ضروری است. یادتان باشد منابع غذایی و ویتامین‌ها هیچ ارجحیتی بر یکدیگر ندارند. استفاده از ویتامین‌هایی مثل D که محلول در چربی هستند باید بعد از انجام آزمایش خون و در صورت کمبود تحت نظر پزشک با دوز صحیح و در روزهای مشخصی از ماه مصرف شوند. مصرف دوزهای بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده‌ای در پیشگیری از بیماری‌های عفونی ندارند.

     

     

    به این نوشته امتیاز بدهید

    [مجموع: ۱ میانگین: ۵]

    ۱۰ توصیه تغذیه‌ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

    منبع مطلب

    این مطالب را نیز ببینید!

    قرص نوترارست کارن

    معرفی کامل قرص نوترارست مکمل غذایی کاهش استرس

    نوترارست مکمل غذایی کاهش استرس نوترارست : از جمله مشکلات شایع در دنیای امروز، استرس …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *