صفحه اصلی / نظامی / بالگرد هشدار دهنده زودهنگام کاموف۳۱

بالگرد هشدار دهنده زودهنگام کاموف۳۱

[ad_1]

ساخت بالگرد در نقش هشدار زودهنگام  چیز تازه ای نیست.هشدار دهنده زودهنگام با اواکس فرق دارد. اواکس وسیله ای است که نتنها تحرک دشمن در هوا و زمین  را کنترل میکند بلکه میتواند مدیریت  میدان نبرد کرده و دستورات لازم را به واحدهای جنگی برای پیشبرد  جنگ بدهد  ولی هشدار دهنده زودهنگام تنها مانند یک رادار عمل میکند و تحرک دشمن را هشدار میدهد.در واقع هشدار دهنده زودهنگام با نام AEW شناخته می شود ولی اواکس  یا هشدار و کنترل هوابرد با  عبارت AWACS  شناخته می شود

ساخت بالگرد برای هشدار زودهنگام در واقع بر میگردد به محدودیت ناوهای هواپیما بر کوچک برای  پذیرش هواپیماهای بزرگ  اواکس. از جنگ دوم جهانی تا کنون هواپیماهای ناو نشین چه هشدار زودهنگام و چه اواکس همیشه در خدمت بوده اند  ولی بسیاری از  کشورهای که ناو هواپیمابر کوچک داشتند مانند شوروی و یا انگلستان با مشکل  نداشتن یک هواپیمای کوچک برای این کار روبرو بودند. در پی جنگ فارکلند  و عدم وجود سیستم هشدار دهنده  روی ناو های هواپیما بر انگلیس بود. از این رو انگلستان دست به نصب یک رادار جمع شونده زیر یک پوشش گرد روی بالگرد سی کینگ زد که میتوانست تا برد ۲۵۰ کیلومتری تحرک های هوایی دشمن را رصد کند. این بالگرد میتوانست تا دو ساعت در اسمان دست به گشت زنی بزند.

بالگرد هشدار دهنده زودهنگام کاموف31
نسخه هشدار زودهنگام سی کینگ .. رادار بزرگ کنار بدنه قابل جمع شدن است

شوروی در دهه ۱۹۸۰  سه ناو هواپیما بر کلاس کیف را به خدمت گرفته بود که تنها توان پرواز دادن هواپیماهای عمود پرواز یاک۳۸ را داشتند.  شوروی در ادامه ناو های هواپیما بر کلاس کوزنتسوف را توسعه داد که با داشتن یک سکوی شیب دار میتوانست جنگنده های غیر عمود پرواز را به پرواز در اورد .  تنها یکی  از این ناو ها به شکل عملیاتی ساخته و تحویل شوروی شد که همکنون نیز تنها ناو هواپیما بر روسها است زیرا دیگر  کیف ها در خدمت نیستند.  کلاس کیف که اصلا نمیتوانست  هواپیمای غیر عمود پرواز استفاده کند و کلاس کوزنتسوف  هم اگرچه توان پرواز دادن جنگنده سنگین حتی در حد سوخو۳۳ را داشت  ولی برای استفاده از هواپیمای اواکس بزرگ مثلا در کلاس ای۲ هاوک ای امریکا ، کوچک بود

با ورود  این شوروی در دهه ۱۹۸۰  به دنبال یک هواپیمای هشدار دهنده ناو نشین بود  و بر اساس هواپیما ترابری انتنوف۷۲ ، یک هواپیما اواکس با یک رادار روی سکان عموی با نام انتنوف۷۱  توسعه داد  که قرار بود در نیروی دریایی و نیروی هوایی استفاده شود  ولی این برنامه در نهایت به دلایلی بسیار از جمله ناپایداری  در  پرواز این هواپیما لغو شد تا اینکه در سال ۱۹۸۷ نیروی دریایی با دیدن  سی کینگ انگلیسیها  به دنبال یک   بالگرد هشدار دهنده  رفت   که نتیجه کار برنامه بالگرد کاموف۳۱ شد

اگر انگلیسیها بالگرد بی نظری چون سی کینگ را داشتند که البته در اصل ساخت  امریکا بود و در انگلستان تولید شده بود ، روسها هم اسب بارکشی چون کاموف۲۷ را داشتند. کاموف۲۷ یک بالگرد گشت دریای و ضد زیر دریایی بود که نسخه ای از ان با نام کاموف۲۹ در نقش مسلح نیز ساخته شده بود. این بالگرد دارای دو ملخ بر روی هم بود که خلاف هم میچرخیدند و از مشخصه های بالگردهای ساخت کاموف بودند

بالگرد هشدار دهنده زودهنگام کاموف31
کاموف۲۷
بالگرد هشدار دهنده زودهنگام کاموف31
کاموف۲۹

در همان دوران شرکت  یاک  بر روی طراحی با نام یاک۴۴ کار میکرد  که در واقع یک الگو برداری مستقیم از هاوک ای امریکای بود یک هواپیما دو موتوره توربوپراپ  با دومی  V شکل. ایم طرح اگرچه  طی ازمایشات موفق نیز بود  ولی در نهایت بعد از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۳ کنسل شد تا روسها به سراغ همان طرح بالگرد هشدار دهنده بروند

بالگرد هشدار دهنده زودهنگام کاموف31
یاک۴۴

طرح با اجرای تغییرات روی یکی از کاموف۲۹ موجود در سل ۱۹۸۷ اغاز شد و در همان سال اولین فروند با نام کاموف۲۹ ار ال دی پرواز کرد ولی در هنگام ورود به خدمت در سال ۱۹۹۵ با نام کاموف۳۱ شناخته شد

کاموف۳۱ بالگردی است  طول ۱۲.۵ متر که دارای دو ردیف ملخ روی سر هم هر یک با دو تیغه که بر خلاف هم میچرخند  و فاقد پروانه دم بود. اگرچه کاموف۳۱ عضو خانواده کاموف۲۷ است ولی به شکل مستقیم از کاموف۲۹ ساخته شد که نسخه ترابری و مسلح کاموف۲۷ است  اگرچه کمی بزرگتر است. در جلو دو خدمه پروازی شامل دو خلبان وجود دارد ولی در عقب دو خدمه  که کنترل کننده رادار هستند قراردارند.بالگرد دارای دو  موتور TV3-117VMAR  است که روی تمامی بالگردهای روسی غیر بالگردهای چون میل۶ و ۲۶ طی پنجاه سال گذشته نصب شده است و هر یک ۲۲۱۷ اسب بخار قدرت برای ان فراهم میکند. بالگرد میتواند به سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد ولی سرعت گشت زنی ان ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است  و برد ان ۶۰۰ کیلومتر است. گفته شده این بالگرد میتواند تا ۲.۵ساعت در اسمان گشت زنی بکند

بالگرد هشدار دهنده زودهنگام کاموف31
کاموف۳۱ با رادار باز شده زیر بدنه

در واقع بزرگترین تفاوت این بالگرد با نسخه های دیگر رادار حمل شده زیر بدنه ان است. این رادار از نوع  E-801M Oko است  که از یک انتن ۶ متری زیر بدنه استفاده میکند .این رادار از نوع ارایه  فازی غیر فعال دارای زاویه چرخش ۳۶۰ درجه است و میتواند  تا ۹ دور بر دقیقه بچرخد. بیشترین برد این  رادار ۲۵۰ کیلومتر اعلام شده ولی گفته  شده میتواند یک هدف به ابعاد یک جنگنده در برد ۱۵۰ کیلومتری و یک شناورجنگی را از ۲۰۰ کیلومتری کشف کند و میتواند به شکل همزمان تا ۳۰ و یا۴۰ هدف را رهگیری کند.

بالگرد هشدار دهنده زودهنگام کاموف31
کاموف۳۱ با رادار جمع شده

بالگرد هشدار دهنده زودهنگام کاموف31

“”””””””””””

رادار و زمین دو دشمن قدیمی اند ، رادار ها از امواج الکترومغناطیسی استفاده میکنن (جمله ای تکراری) ، این امواج را یک نخ در نظر بگیرید و حال با یک نقطه در روی سطح زمین بصورت موازی قرار بدهد و سپس بصورت موازی با نقطه ای ک مشخص کرده اید ادامه دهید
زمین گرد است (یک زمانی می گفتی زمین گرده ، اعدام میشدی :/) و از هر نقطه شما شروع به حرکت کنید ، زمین در ادامه اون حول قطر اصلی خود با زاویه مشخص حرکت میکنه ، نتیجه ساده اون. اینکه ک نخی ک در یک نقطه با سطح زمین موازی با نقطه بعدی موازی نیست و در صورت ادامه  شما از زمین خارج میشید
در فواصل کوتاه این تاثیر یا همون انحنای زمین حس نمیشه چون تغییرات بسیار کوچکه اما (قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود ) در برد ۲۰~۳۵ کیلومتری (با چند چیز رابطه مستقیم داره در ادامه میگیم) انحنای زمین یا همون کروی بودن گرد بودن تاثیر خودش میگذارد در این برد نخ چیزی دور بر ۳~۵ متر (با همون اولی ها رابطه داره این) از سطح زمین فاصله داره ، این فاصله از سطح زمین تا برد ۱۲۰ کیلومتر ب ارتفاع بیش از ۱۰ متر می رسه
در روی زمین کشف در ارتفاع پست چند مشکل دیگه هم داره ، زمین پستی و بلندی داره ک در مسیر حرک نخ یا همون موج الکترومغناطیسی خلل ایجاد میکنه اما در دریا این اختلال نیست اما
ارتفاع شناور ها از سطح دریا معمولا بین ۴ متر تا ۱۵ متر است (منفی بخش آبخور ک زیر آب) و در غول های عظیم همچون ناوهای هواپیمابر ارتفاع دکل جزیره ب ۲۰ متر نیز میرسد
از این حالت برد موثر کشف یک کشتی با ارتفاع دکل ۱۵ متر حدودا ۱۲۰ کیلومتر است و کشف یک شناور در برد بیشتر توسط یک رادار دریاپایه دیگر مقدور نیست

راه های هم برای مقابله با این اثر هست ، هرچه ارتفاع اولیه نقطه موازی اول با نقطه مورد نظر با سطح زمین رو افزایش بدیم مسافت تاثیر انحنای زمین با تغییرات کوچک کمتر میشه
اما مشکلاتی هم وجود داره در ساخت دکل هایی بلند برای رادار ها مشکل داریم ، نمیشه ک همینجوری بسازیم ب ریم جلو
در دریا وضع بدتره در روی خشکی دکل ثابته و امکان درست کردن پی های بزرگ برای دکل وجود داره (هزینه رو چند دقیقه بیخیال بشید) اما در دریا چیزی جز خود سازه شناور برای تثبیت دکل وجود نداره و حال انکه در دریا دکل متحرک با هر موجی بالا و پایین چپ راست میشه (باد رو هم چند دقیقه بزارید کنار) برای افزایش ارتفاع دکل مجبوریم شناور رو برای تثبیت در دریا بزرگتر کنیم و خوب عملا این چنین کارهایی عملی نیست ، ضمن اینکه در باند های راداری ، باند ال ب مراتب بیشتر از باند ایکس اختلاف سرچ سطح دارد .”””””””””””””””””””””””

انتن رادار در مواقع غیر رزمی  و یا برای فرود بالگرد به شکل ۹۰ درجه تا شده و زیربالگرد جمع می شود .بالگرد دارای یک سیستم ارتباط ۱۲ کاناله است که شامل ارتباط ماهواره ای  نیز می باشد و میتواند تصاویر رادار را تا برد ۴۰۰ کیلومتری با یک خط امن داده به شناورهای جنگی ارسال کند

سه کشور روسیه ، هند و چین از مشتریان این بالگرد هستند

روسها خود از سال ۱۹۹۵ دست به دریافت این بالگرد برای  استقرار روی ناو هواپیما بر کوزنتسوف   زدند  که تنها دو فروند از ان خریداری شد، هند بزرگترین مشتری این بالگرد است که طی دو سری دست به سفارش  ۱۴ فروند از این بالگرد ضد که انها را هم بر روی دو ناو هواپیما بر خود و هم بر روی پایگاه های ساحلی استفاده میکند و چین نیز ۹ فروند ان را در خدمت دارد که روی دو  ناو هواپیمابر ان در خدمت است

بالگرد هشدار دهنده زودهنگام کاموف31

عبدالحمید تارخ

[ad_2]
منبع مطلب

این مطالب را نیز ببینید!

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:1400/02/31 - سپند جام

اخبار نظامی جهان-تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۲/۳۱ – سپند جام

[ad_1] یک میگ -۲۱ نیروی هوایی هند در ساعات اولیه جمعه در حوالی موگا در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *